Bestuur 2020 – 2021

Ons bestuursjaar ging van start in de zomer van 2020 tijdens ons eerste beleidsweekend in Hellevoetsluis. Zoals ieder FRESH bestuur wierpen wij een blik in de toekomst voor de dingen die wij wilden gaan realiseren. Al snel kwamen wij tot de conclusie dat wij een onzeker jaar tegemoet gingen: de corona pandemie stond dan wel op een laag pitje, maar hier en daar gingen al stemmen op over een “Tweede golf.” Deze onzekerheid bracht voor ons uitdagingen met zich mee. Evenementen opzetten in scenario’s leek al snel het devies. Onze beleidsvisie hadden wij daarom ingericht op de fundatie van: “Flexibiliteit”; “Communicatie” en “Controle.”

In de eerste weken van ons bestuursjaar bleek al snel dat wij het wiel opnieuw moesten gaan uitvinden. Veel van de oorspronkelijke FRESH evenementen waren niet “Corona Proof ” en dienden een nieuwe – of andere invulling te krijgen. Soms waren wij ook genoodzaakt om evenementen te schrappen. Zo ging ons geplande openingsevenement, Het FRESH Kroegcollege, helaas niet door en bleken de FRESH Dies in november en de FRESH Nieuwjaarsborrel in januari ook uiteindelijk niet haalbaar. Fysieke evenementen werden na de eerste weken van ons bestuursjaar steeds minder realistisch om te organiseren. Daarom gingen wij volledig over op digitaal. Creativiteit en snel schakelen was daarbij van groot belang.

In november vond ons eerste digitale evenement plaats. Studenten en bedrijven troffen elkaar bij de “Mix & Match.” Hierna volgde het openingsevenement van het FRESH Mentorprogramma, waarbij studenten en mentoren elkaar in verschillende rondes konden speeddaten. Op 2 december was het tijd voor een gloednieuw evenement: de “FRESH Careerpitch.” Doel van dit evenement is om studenten die geïnteresseerd zijn in een stage, werkstudentschap of startersfunctie de mogelijkheid te geven om zichzelf te pitchen voor verschillende bedrijven. In de tussentijd werd er gewerkt aan de opzet van het nieuwe “FRESH Talentprogram:” een aaneenschakeling aan verschillende werksessies verdeeld over het jaar, waarbij FRESH’ers werken aan bepaalde vaardigheden die later goed van pas komen tijdens je carrière. Enkele voorbeelden waren: een CV & Motivatiebrief training, een Exceltraining, een PowerPoint training en een training over fiscale regelgeving in het vastgoed.

In het nieuwe jaar gingen wij als bestuur verder op de digitale weg. Alhoewel Corona Nederland in zijn greep hield en de avondklok zorgde voor een extra moeilijkheidsgraad, bleven wij als bestuur gemotiveerd en gestaag doorwerken. In februari vond de eerste digitale actieve FRESH’er dag plaats en was het tijd voor de FRESH Students Datadag. Deze maand werd ook de nieuwe Podcast “Jong geleerd, Oud gebouwd” gelanceerd: dé podcast voor studenten met interesse in de wereld van het vastgoed. Verschillende interessante personen uit de vastgoedsector passeerden de revue: van Eduard Schaepman Founder en CEO van Tribes, tot Pieter Hendriks, CEO van JLL Nederland.

Op 1 april 2021 was het tijd voor weer een nieuw evenement: “A FRESH Perspective of Women in Real Estate.” Tijdens een online paneldiscussie bespraken verschillende invloedrijke vrouwen uit de vastgoedsector actuele ontwikkelingen. Begin mei vond het eerste fysieke evenement in meer dan een jaar tijd plaats: de Global Challenge. Op kasteel Oud-Poelgeest werkte een groep studenten aan een case over de herontwikkeling van het Kabeldistrict in Delft. Hierna volgen de Inhousedag bij EDGE en de tweede Actieve FRESH’er dag, waarbij er gegolfd werd met Spring Real Estate. Op het moment van schrijven werken wij toe naar ons laatste (nieuwe) evenement: de “FRESH & FREINDS”. Een groot afsluitend evenement met onze partners, sponsoren en actieve FRESH’ers zal een knallend einde geven aan ons bestuursjaar.

Je leest hier een jaaroverzicht van een super trotse voorzitter. Als voorzitter ben je bang dat de motivatie snel wegebt op het moment dat er geen evenementen kunnen worden neergezet die FRESH zo uniek maken. Des te meer vind ik het ongelooflijk knap wat wij als

bestuur hebben weten neer te zetten in een tijd dat de omstandigheden moeilijk waren. Ik heb enorme bewondering en respect voor de motivatie, het doorzettingsvermogen en het werkethos van mijn bestuursgenoten. Dankzij al onze inspanning hebben wij de professionaliteit van onze stichting weer naar een nieuw niveau weten te tillen en is de missie van onze stichting gewaarborgd.

Onze bestuurder marketing Bram Treffers heeft enorm hard gewerkt aan het professionaliseren van onze website en social media kanalen. Het zat hem daarin in de details. Zo heeft Bram de maandelijkse nieuwsbrief nieuw leven in geblazen, tot de“FRESH Highlights.” Ook heeft hij “verFRESH je netwerk” opgezet: een pagina waar nieuwe FRESH’ers in contact kunnen komen met ervaren FRESH’ers. Verder heeft Bram zich gericht op de creatie van merchandise. Tot slot had deze prachtige FRESH Guide nooit gerealiseerd kunnen worden door de grote inspanningen van Bram en zijn commissie.

Onze bestuurder Student Relations Hiske van Haften vormde het afgelopen jaar het contact tussen FRESH en de studenten. Ze heeft haar rol uitstekend vertolkt door direct contact te onderhouden met vele studenten en collegepraatjes in te plannen. Op die manier is het FRESH netwerk weer gegroeid. Verder heeft Hiske zich met haar commissie beziggehouden met de realisatie van de Global Challenge. Ik heb enorm veel lof voor Hiske hoe zij met haar commissie dit evenement heeft opgebouwd. Het waren vier super leerzame en gezellige dagen.

Onze bestuurder Career Anneke Franssen heeft zich met haar commissie beziggehouden met het FRESH Career platform. Dankzij het enorme doorzettingsvermogen van Anneke en haar commissie is er ook dit jaar weer actief geacquireerd en is het platform verder gegroeid. Een knappe prestatie in Corona tijd! Verder heeft Anneke samen met Hiske het nieuwe evenement “A FRESH Perspective of Women in Real Estate” opgezet. Dit evenement was een enorm succes en is zeker voor herhaling vatbaar.

Onze bestuurder Finance Stan Versluys heeft zich dit jaar actief beziggehouden met de financiën. Dit betekende voor Stan actief samenwerken met Gerard en Anneke wat betreft de inkomsten en het helder communiceren van de stand van zaken aan de rest van het bestuur. Stan heeft uitstekend werk geleverd wat betreft het monitoren van de financiën en het verbeteren van de begroting. Tot slot heeft hij zich ook actief beziggehouden met het FRESH Talentprogram en de sloepcommissie, en met succes.

Onze bestuurder Gerard van Smeden heeft dit jaar een uitmuntende prestatie geleverd door actief contact te onderhouden met diverse vastgoedpartijen die bij FRESH betrokken zijn. Gerard ging nooit een uitdaging uit de weg en heeft tot het einde bedrijven met FRESH weten te verenigen. Dit realiseerde hij ook door zijn creativiteit en ondernemersvaardigheden te gebruiken. Zo waren de “FRESH Careerpitch” en de “FRESH & FRIENDS” ideeën vanuit zijn koker waarmee hij goed inspeelde op de Corona situatie en de behoefte van bedrijven. Gerard heeft hiermee de stichting een enorme dienst bewezen.

Al met al kijk ik zelf terug op een bijzonder leuk en leerzaam jaar. Elke dag dat ik mij met FRESH bezighield, realiseerde ik steeds wat voor een bijzondere organisatie wij zijn. Wat is het toch een ontzettend knappe prestatie dat een groep ambitieuze studenten uit alle uithoeken van het land zich verenigen om op zo een professionele manier zich in te zetten voor FRESH. Mijn dank gaat daarom ook uit naar alle actieve FRESH’ers die zich een jaar lang actief hebben ingezet binnen onze commissies. Verder ook bijzonder veel dank aan de RvC voor alle adviezen en feedback; naar de KasCo voor de boekhouding; Dana Wildeman van Authentiek Leiderschap voor al onze sessies en tot slot uiteraard alle partners en sponsoren die ook dit jaar weer vertrouwen hebben gehouden in onze organisatie: zonder jullie zouden wij dit nooit hebben kunnen realiseren!

Tot slot wil ik mijn opvolger Otto en zijn bestuur al het succes wensen voor hun bestuursjaar. Ik heb er alle vertrouwen in dat zij er iets moois van gaan maken. Hopelijk wel met minder corona en meer fysieke evenementen.

Friso van der Mark
Chairman FRESH Students bestuur 2020 – 2021

Terugblik FRESH career event

Het FRESH Career Event 2024, gehouden in Hotel Arena in Amsterdam, was een leuke dag waarbij interactie en toekomstvisies binnen de vastgoedsector centraal stonden, specifiek gericht op de carrièremogelijkheden voor...