Val op bij je nieuwe baas! CV & motivatiebrief tips
Het CV en de Motivatiebrief
Op 14 januari 2021 gaf Mariëlle Loenen van CBRE Global Investors een CV & Motivatiebrieftraining aan onze aanstormende talenten. En wie zijn wij om deze kennis niet met iedereen te delen? Daarom vertellen we je in deze blog over alles wat belangrijk is om in positieve zin op te vallen bij jouw toekomstige werkgever.
Het CV
Een goed CV is het halve werk. Op een vacature komen vaak veel sollicitanten af, waardoor een recruiter jouw CV maar kort bekijkt. Het is dus heel belangrijk dat jouw CV duidelijk is en in korte tijd is door te nemen. Uiteraard dienen de belangrijke gegevens over jou en jouw carrière erop te staan. Hoe deze informatie het beste tot zijn recht komt, kan verschillen van persoon tot persoon. Dat werkt als volgt:
Wanneer je net van je studie komt en weinig relevante werkervaring hebt, is het beter om eerst een studie-overzicht te geven en, wanneer het relevant of uitzonderlijk is, het scriptie-onderwerp en de studieresultaten te vermelden. Als je naast je studie veel bijbanen hebt gehad, hoeft dit niet allemaal apart vermeld te worden. Echter, het is goed om te laten zien dat je wel iets hebt gedaan naast je studie waar je iets van hebt opgestoken. Beter is dus om onder één noemer te vertellen wat voor (bij)banen je hebt gehad.
Heb je al veel relevante werkervaring? Schroom dan niet om die dan wél boven je academische ervaring te zetten. Vanzelfsprekend noem je voor elke functie de titel, de bedrijfsnaam en het aantal maanden en uren dat je hebt gewerkt. Som niet alleen je taken op, maar benoem ook zeker jouw behaalde resultaten! Hoe meer relevante werkervaring je hebt, hoe minder belangrijk vroegere bijbaantjes worden. Als het niet meer mooi past, is het dus niet erg om deze weg te laten.
Mocht je een “gat” hebben op jouw CV, benoem dan vooral wat je in die tijd hebt gedaan. Het zegt vaak een hoop positiefs over jou als persoon als je bijvoorbeeld op wereldreis bent geweest. Ten slotte is het altijd goed om jouw skills, competenties en talen te benoemen, zeker wanneer deze relevant zijn en worden benoemd in de vacature.
Zoals we al zeiden, is het belangrijk dat het CV duidelijk, overzichtelijk en waarheidsgetrouw is. Om een extra goede indruk van je zelf achter te laten, is het verder belangrijk dat de spelling klopt en dat jouw portretfoto professioneel is. Een creatief design kan wonderen doen, zolang het CV maar overzichtelijk blijft. Tip: ‘Canva’ is een handige website om een CV te maken aan de hand van bestaande templates.
De motivatiebrief
Vaak wordt er gevraagd om een motivatiebrief. Het is beter om niet één brief voor alle sollicitaties te gebruiken. Schrijf in plaats daarvan voor elke sollicitatie een nieuwe of gepersonaliseerde versie, waarin je inspeelt op het bedrijf en de functie. Zo laat je zien dat je goed op de hoogte bent en dat je serieuze interesse hebt.
De motivatiebrief is bij uitstek dé mogelijkheid om jezelf te onderscheiden van de rest. Het is dus van belang dat je een brug slaat tussen jouw sterke punten en hoe deze, en jouw werkervaring, aansluiten op de rol waarvoor je solliciteert. Wees onderscheidend en vraag voor de verandering eens aan jouw omgeving waar jouw talenten liggen en welke skills jou zo uniek maken.
Voor de rest is het goed om te benoemen waarom je solliciteert voor een bepaalde functie, waarom je specifiek bij een bepaald bedrijf wil werken en waarom jij een goede fit zou zijn.
Net als in het CV, is het belangrijk dat ook de motivatiebrief makkelijk leesbaar is en niet (onnodig) langer is dan één pagina. Uiteraard is het belangrijk dat er geen grammatica- en taalfouten in zitten, en let erop dat het taalgebruik niet té formeel wordt.
Een moderne manier om op te vallen bij recruiters is een LinkedIn-profiel. Op dit profiel zet je vanzelfsprekend alles wat ook op het CV staat. Zet in je titel dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging. In de summary kan je dit ook vermelden. Bepaalde keywords zorgen er namelijk voor dat je sneller gevonden wordt.
Wat ook helpt om zichtbaarder te worden is om een profielfoto in te stellen. Dit zorgt meteen voor een goede eerste indruk. Ook aanbevelingen doen het goed: ze verhogen je geloofwaardigheid. Als je nog geen aanbevelingen hebt, kan je bijvoorbeeld jouw leidinggevende vragen om er een te schrijven.
Veel relevantie connecties hebben kan van pas komen. Voeg dus vooral mensen doe die je kent of die je recentelijk tegen bent gekomen. Volg ook bedrijven die je interessant vindt. Zo blijf je altijd op de hoogte van het laatste nieuws en de openstaande vacatures. Daarnaast kan je via LinkedIn meteen prima in contact komen met recruiters om al je vragen te stellen. Vergeet dan niet om een berichtje toe te voegen aan je connectie-verzoek.
Wil je echt opvallen op LinkedIn? Wees dan regelmatig actief op het platform. Reageer bijvoorbeeld op posts van anderen, en plaats updaten over jouw successen. Vooral posts met foto’s en video’s stekken veel bekijks.
Ben jij van plan om een nieuwe stap in jouw carrière te maken, en wil jij meer kans maken om bij jouw droombaan binnen te komen? Dan hopen we dat je iets aan deze tips hebt gehad!