Terugblik | FRESH Professionals Vastgoedsymposium

Woensdag 8 mei was het FRESH Vastgoedsymposium 2019.

Dit jaar luidde het thema: “The power of Co”. De vraag naar flexibel werken en de trek naar steden drijven deze trend. Dit terwijl ook de eerste geluiden van kritiek over flexibele kantoorconcepten opduiken. Is er sprake van een hype of is flexibel wonen en werken een blijvende trend?

Iedereen werd verwelkomt in ZOKU, een mooie locatie aan de Weesperstraat. Marc Jongerius (Co-founder ZOKU) trapte de dag af met een presentatie omtrent de behoefte aan co-living en co-working concepten. Hij gelooft in de toekomst van co-working en co-living. Na een interessante paneldiscussie (met Bas van Veggel, Martijn Dijkstra, Iris Kramer, Nils de Kat en Maarten de Gruyter) nam Anneke Timmermans ons mee in de visie van Greystar omtrent co-living. ‘Our Domain’, het concept van Greystar, staat niet alleen voor ‘kale’ huurwoningen maar ook voor co-living. Greystar heeft een onderzoek laten uitvoeren onder jongeren waarin men sterk verdeeld was over de behoefte aan co-living. 50% geeft aan samen te willen wonen (co-living) en 50% heeft de voorkeur om alleen te wonen. Het debat ging in op het onderwerp over de ‘kale’ huurwoningen en of dit nog wel van deze tijd is. Wilt men tegenwoordig niet meer ontzorgd worden?

Als laatste spreker heeft Jeppe de Boer (Masterdam) ons meegenomen in het financiële aspect van co-working, aangezien er meer is dan alleen het sociale aspect van co-working. Daarnaast geeft Jeppe ook aan dat branding en doelgroep focus binnen een merk een belangrijke strategie is binnen co-working. De conclusie vanuit het panel was eenduidig: er moet wel winst gemaakt worden om een co-working concept te laten slagen.

De dag is afgesloten met een zeer geslaagde borrel.

FRESH wilt alle sprekers en sponsoren, de panel leden en Annelou de Groot hartelijk bedanken voor de samenwerking om dit evenement neer te zetten.