FRESH Students – Real Highlights Mei

Het is alweer mei, dus hoogste tijd voor de FRESH Real Highlights! Elke maand houden we je op de hoogte van het belangrijkste nieuws in de vastgoedwereld, en blikken we terug op de evenementen van FRESH. Daarnaast kijken we vooruit naar de aankomende evenementen en vallen er leuke prijzen te winnen. Daar gaan we!

Flashback

In april organiseerde FRESH één evenement, namelijk ‘A FRESH Perspective of Dutch Women in Real Estate’. In de namiddag waren er vier inspirerende dames uit het vastgoed aan het woord door middel van een paneldiscussie, gevolgd door een Q&A die werd geleid door Lotte de Backer. Het thema dat centraal stond tijdens dit evenement zijn de huidige uitdagingen en transformaties van de vastgoedsector in onzekere tijden als Corona.

Allereerst werd Mieke Verschoor Boisen voorgesteld. Mieke, werkzaam bij AM, lichtte toe dat duurzaamheid belangrijker is geworden dan ooit tevoren, en kaartte de transformatie van steden aan. Als tweede werd Dominique Kouwenhoven-Schillings voorgesteld. Dominique is werkzaam bij Aberdeen Standard Investments en besprak de potentie van mixed-use vastgoed. Als derde werk Lieske van Pelt voorgesteld. Lieske is werkzaam bij CBRE Global Investors en besprak haar perspectieven op het verleden en de toekomst. Tot slot werd Ellen Tak-Zwetheul geïntroduceerd. Ellen is werkzaam bij Altera Vastgoed en gaf aan dat zij de combinatie van economie en techniek erg interessant vindt, en ze doet als belegger voornamelijk veel cijfermatig werk.

Na de introductie werden verschillende stellingen besproken waar de vrouwen één voor één op in gingen en hun visie op gaven. Hierbij werd bijvoorbeeld ingegaan op de kapitaalmarkt, sociale factoren binnen het vastgoed en het effect van COVID op de kantorenmarkt, de werkomgeving en op alle andere sectoren binnen het vastgoed. Ook werd de toekomst van een productieve stad besproken, waartoe bedrijventerreinen en havengebieden behoren, en wonen zal meer in het teken staan van hyper-nabijheid.

Tijdens de bespreking van de verschillende onderwerpen kwamen er poll’s met stellingen naar voren op de schermen van de deelnemers thuis, zodat ook zij hun visie op de vraagstukken konden uiten. Nadat de antwoorden binnenkwamen, werden de stellingen uitvoerig besproken en gaven de vier vrouwen hun eigen visie op de betreffende onderwerpen. Hierbij zijn alle verschillende sectoren besproken, namelijk residential, retail, office, industrial en logistics. Tot slot was er tijd voor een Q&A waarbij de deelnemers live hun vragen konden insturen, welke vervolgens werden beantwoord door één van de vier vrouwen.

Dit evenement was toegankelijk voor iedereen, dus voor mannen, vrouwen, studenten en professionals die het interessant vinden meer te leren van carrièrevrouwen over vastgoed.

Kortom, het was een veelzijdige, interessante en vooral inspirerende middag. Namens FRESH en alle deelnemers bedanken wij de vijf vrouwen!

Preview

The Global Challenge 4-8 mei

Van 4 tot en met 8 mei vindt het grootste FRESH Students evenement van het jaar plaats: The Global Challenge! Dit jaar staat de casus in het teken van het thema duurzaamheid. Een geselecteerde groep fanatieke FRESH’ers gaat onder begeleiding van een aantal sponsoren en vastgoedprofessionals in deze 4 dagen aan een creatieve oplossing werken voor een specifieke casus. Inschrijvingen voor dit evenement zijn inmiddels gesloten, maar je vindt de terugblik binnenkort terug op onze website!

Edge inhousedag 28 mei

Toe aan een nieuwe uitdaging? Op 28 mei organiseert FRESH Students partner EDGE een fysieke inhousehousedag!

EDGE is een internationale vastgoedontwikkelaar gericht op het ontwikkelen van duurzame, toekomstbestendige en gezonde gebouwen.

Wil jij EDGE beter leren kennen? Meld je dan nu aan voor dit evenement via de website. Wees er snel bij want er is maar voor een beperkt aantal studenten plek!

Prijsvraag

Bij FRESH is er elke maand iets leuks te winnen. Dat doen we door middel van een prijsvraag. Deze maand luidt de prijsvraag:

Het is wijd en zijd bekend dat vastgoed een rigide goed is. Toch wist een bekend folkrockduo het gemakkelijk mee te nemen. Zij claimden tegen Kathy ‘wat vastgoed hier in mijn tas te hebben’. Weet jij over welk internationaal bekende zangduo dit gaat?

Stuur je goede antwoord dan nog deze week in naar marketingcommissie@freshstudents.nl. Degene met de juiste en snelste inzending wint een Spotify Premium cadeaukaart ter waarde van €20,-!

Nieuwsoverzicht

Rui­me­re toe­gang tot de be­stuurs­rech­ter bij om­ge­vings­rech­te­lij­ke be­slui­ten zorgt mogelijk voor vertraging woningbouw

Op 14 april j.l. deed de Raad van State uitspraak over het verstrekken van ruimere toegang tot de bestuursrechter voor burgers in omgevingsrechtelijke besluiten. Zij kwam tot deze conclusie op basis van het reeds in 2001 door de Europese Unie ondertekende Verdrag van Aarhus waarin wordt gesteld dat burgers toegang tot de rechter moet worden verleend in zaken aangaande het milieu. Burgers en organisaties kunnen nu in Nederland dus óók naar de rechter stappen wanneer zij tijdens inspraakrondes nog geen bezwaar hadden gemaakt tegen de op tafel liggende ontwerpplannen.

In een interview op Radio 1 schetst Tom Barkhuysen, hoogleraar staats- en bestuursrecht en partner bij Stibbe, de twee kanten van het verhaal. Barkhuysen vindt de uitspraak aan de ene kant een positieve ontwikkeling: de rechtsbescherming van burgers en NGO’s wordt er namelijk door verbeterd. Aan de andere kant geeft hij aan zorgen te hebben over het besluit van de Raad van State, omdat dit zou kunnen leiden tot enorme vertraging in bijvoorbeeld nieuwbouwprojecten door het eindeloos voeren van gerechtelijke procedures.

Een woordvoerder van Brancheorganisatie Bouwend Nederland deelt Bakhuysens zorgen en benadrukte in het Financieele Dagblad het reeds lastige parket waar de bouwsector zich in bevindt: “De huidige praktijk is al moeilijk genoeg.” Waarmee hij doelde op de strenger geworden stikstofwetgeving. Zeker omdat het al lastig genoeg blijkt te zijn om aan de huidige woningvraag te voldoen. Bouwend Nederland zei hierover: “We hebben eerder behoefte aan snellere procedures dan aan maatregelen die de deur openzetten naar langere.”

Podcast

Wil je op een alternatieve, eigentijdse manier op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in de vastgoedsector? En wil je meer te weten komen over de meest interessante vastgoedprofessionals? Luister dan naar onze podcast, ‘Jong Geleerd, Oud Gebouwd’!

In de nieuwste aflevering gaan de hosts het gesprek aan met Dirk Bakker, CEO van Colliers Netherlands.

Benieuwd naar de aflevering? Beluister deze nu op Spotify of Apple Podcasts, en volg het speciale Instagram account om op de hoogte te blijven!

Toe aan een nieuwe uitdaging?

FRESH Career is er speciaal voor jou! Ben jij op zoek naar een stage, bijbaan of een junior-, medior- of seniorfunctie? Kijk dan ook op onze website voor meer interessante vacatures. FRESH Career is ook te vinden op social media, waar de laatste vacatures geplaatst worden. Like en bekijk de pagina om op de hoogte te blijven van de laatste vacatures!

Volg ons op social media!

Om op de hoogte te blijven van al onze evenementen kun je ons volgen op social media. We zijn actief op InstagramFacebook en LinkedIn. Zorg ervoor dat je overal van op de hoogte bent en like en volg onze pagina’s! Bereikbaar via de icoontjes boven- en onderaan deze e-mail of bovenstaande links

Gratis abonnement PropertyNL!

Altijd op de hoogte zijn van het laatste vastgoednieuws? Als FRESH-er kun jij gratis een digitaal abonnement krijgen op PropertyNL! Wil jij een PropertyNL abonnement? Neem dan contact op met Hiske van Haften (Student Relations) via students@freshstudents.nl.

Terugblik FRESH career event

Het FRESH Career Event 2024, gehouden in Hotel Arena in Amsterdam, was een leuke dag waarbij interactie en toekomstvisies binnen de vastgoedsector centraal stonden, specifiek gericht op de carrièremogelijkheden voor...

11 april 2024

Kick-off FRESH Mentorprogramma