Consultancy Week 2017
In de derde week van februari heeft de wel bekende Consultancy Week plaatsgevonden in samenwerking met Fakton. De case was dit jaar het Marineterrein in Amsterdam, vlakbij het Centraal Station. Het Rijksvastgoedbedrijf is eigenaar van dit terrein, die 350 jaar lang gesloten is geweest voor publiek. Sinds kort is het terrein deels toegankelijk. Door de studenten moest een plan worden bedacht voor het afstoten van het gebied, met daarbij een concept dat past binnen de huidige markt en een financiële doorrekening. De Consultancy Week kwam als geroepen. De consultancy teams hebben drie dagen gebrainstormd en gestreden met als doel; het beste lange termijn plan voor het Marineterrein in Amsterdam!
Kick-Off
De Consultancy Week begon, traditiegetrouw, met een Kick-Off op vrijdag 10 februari. In de oude commandantswoning op het Marineterrein kwamen de deelnemende studenten voor het eerst bij elkaar. Er werd een inspiratielezing gegeven door Thijs Meijer van het Projectbureau Marineterrein, over de geschiedenis en plannen van het Marineterrein.
Vervolgens sloot hoofdsponsor Fakton aan in de vorm van Mark Kuijpers om een bedrijfspresentatie te geven. De inspirerende omgeving zorgde voor een goede sfeer, waardoor de eerste plannen onder het genot van een drankje al werden gevormd.
Dag 1: Conceptontwikkeling
De eerste dag van de Consultancy Week stond in het teken van conceptontwikkeling. Wat vinden de groepen belangrijk om te ontwikkelen op dit terrein? Om deze vraag te beantwoorden kwam Jeroen Jansen van Savills een lezing geven over de trends en ontwikkelingen welke gaande zijn in de bouwsector. Na deze lezing was het tijd het terrein verder te ontdekken. Met een rondleiding van Thijs Meijer werd naast het reeds opengestelde gedeelte een bezoek gebracht aan het afgesloten deel waar Defensie thans gehuisvest is. In de middag kwam Tobias Verhoeven van Synchroon een lezing geven over conceptontwikkeling, waar moet je als ontwikkelaar op letten en wat zijn de valkuilen? De eerste dag werd afgesloten met een diner in de Bierfabriek.
Dag 2: Financiële haalbaarheid
Dag van de Consultancy Week stond in het teken van financiële haalbaarheid en waardering. De dag werd geopend door een inspirerende lezing van Fakton, waar door Erwin van Daalhuisen werd ingegaan op het waarderen van vastgoed en gronden. Vervolgens kregen de studenten een rekenmodel overhandigd waarmee de plannen voor het Marineterrein financieel doorgerekend werden. De tweede lezing van de dag werd gegeven door Maarten Matze van PingProperties. Er werd onder andere ingegaan op het anti-cyclus investeren en het zien van financiële kansen. In de middag was PingProperties nog aanwezig om de teams van advies te kunnen voorzien.
De dag werd besloten met een diner met hoofdsponsor Fakton bij Wilde Zwijnen.
Dag 3: Verkoopstrategie
De laatste dag van de Consultancy Week stond in het teken van de uiteindelijke verkoopstrategie. De studenten kropen in de huid van de huidige eigenaar van het Marineterrein, Rijksvastgoedbedrijf. De vraag die centraal stond was; wat is de meest geschikte verkoopstrategie voor het Marineterrein?
De dag werd geopend door een duo-lezing van Rijksvastgoedbedrijf en gemeente Amsterdam. Gerard Menkhorst van Rijksvastgoedbedrijf gaf een inspirerende lezing over de huidige vastgoedportefeuille en de verkoopstrategieën van Rijksvastgoedbedrijf. Patrick Spaans ging in zijn lezing in op het ruimtelijk beleid en de gaande ontwikkelingen van de gemeente Amsterdam. De laatste lezing van de Consultancy Week werd gegeven door Loyens & Loeff. Jurriaan van der Stok en Steven Lucas gaven samen een verdieping in de juridische aspecten die van toepassing zijn op de verkoop van vastgoed.
In de middag werden de laatste loodjes op de proef gesteld en werden de verkoopstrategieën en presentaties gemaakt. Om 17.00 uur was het zover; de eindpresentaties. Van alle deelnemende bedrijven nam iemand plaats in de jury. Na de eindpresentaties vond een discussie plaats waarin de teams met elkaar in discussie gingen over een aantal actuele vraagstukken van het Rijksvastgoedbedrijf. Om 20.00 uur was het zover; de prijsuitreiking! Nieuw dit jaar was de publieksprijs, iedereen mocht stemmen op zijn favoriete plan welke werd gewonnen door Bataljon 4. De uiteindelijke winnaar van de Consultancy week was Bataljon 2!
Via deze weg willen we nogmaals alle sponsoren en deelnemende bedrijven bedanken voor de inspirerende en enerverende week!
Andere interessante evenementen