24FRESH: Big Data Challenge

Wanneer woensdag 2 t/m donderdag 3 mei 2018
Tijd

Aan het begin van deze maand vond de 24FRESH Big Data Challenge plaats. Dit evenement wordt georganiseerd in samenwerking met vastgoedadviesbureau Republiq en was opnieuw een groot succes. Met het heerlijke lentezonnetje stralend boven Fort aan de Klop was het aan verschillende studententeams in 24 uur zelf iets te doen met Big Data. Met uiteenlopende ideeën en vraagstukken gingen de teams ijverig aan de slag. Dit deden de teams volgens het FedEx principe. Hierbij is van belang dat de teams zich aan het tijds limiet houden en dat er na het verstrijken ervan echt iets moet staan. Of zoals ze dat bij FedEx zeggen: het moet af en shippable zijn! 

Republiq bood de studenten alle technische en inhoudelijke kennis: van de keuze van geschikte indicatoren en de verzameling van de juiste (big) datasets tot het vertalen van resultaten in aansprekende infographics. Daarnaast was er de mogelijkheid om te sparren over allerhande ideeen die de studenten hadden. Uiteraard vergde de challenge een flinke dosis aan creativiteit van de studenten. Het creatieve proces werd dan ook goed aangewakkerd door zo nu en dan wat ontspanning of een drankje en velerlei verschillende snacks. Rond een uur of 20.00 was het tijd om even te reflecteren op de vorderingen met andere groepjes onder het genot van een lading verse pizza’s.

De volgende ochtend was het vroeg op, al rond de klok van acht zaten de eerste studenten aan het ontbijtbuffet waar de koffie rijkelijk vloeide. Na het ontbijt en een potje voetbal zijn de teams voor een laatste keer met de koppen bij elkaar gedoken om aan een korte doch krachtige presentatie te werken. De plannen waren zeer divers; van een platform dat voorspelde waar je het beste kunt investeren om het meeste indirect rendement te behalen aan de hand van bevolkingskarakteristieken tot een idee wat alles te maken had met smart-cities. Uiteindelijk won de groep die een crowdfundplatform had uitgedacht, waarmee de lokale democratie weer kan opbloeien en je je eigen wijk tot een beter plek kunt maken. Dit door het samen financieren van juist die projecten die naast een winstoogmerk ook ruimtelijke kwaliteit waarborgen. 

Al met al mag gezegd worden dat Republiq er opnieuw goed in is geslaagd om de studenten op inspirerende wijze in aanraking te laten komen met de verschillende uitdagingen binnen het gebruik van Big Data!

Andere interessante evenementen

Consultancydagen

Ook dit FRESH-jaar gaan we weer de consultancytak van het vastgoed verkennen tijdens een meerdaags evenement. Net als bij de ontwikkelaarsdagen bezoeken we een aantal van onze sponsoren, die een...

16 - 17 jan 2025

Kick-off Mentorprogramma

Op 6 februari gaat het FRESH Mentorprogramma officieel van start met een gezamenlijke kick-off. Tijdens deze bijeenkomst maak je kennis met de mentoren en mede-mentees. Het FRESH Mentorprogramma is dé kans om...

6 - 6 feb 2025